Sample Text Link

Sunday, July 25, 2010
0 comments

Nak Kawen!!

11:12 PM

25 JUL 2010

Semalam aku dapat satu sms dari kawan aku yang dah lama sangat aku lost contact dengan dia. Then, kitorang pon sembang-sembang la. Aku tanya dia dah kawen ke. Dia cakap yang dia dah kawen. Dah ade anak pon. Malam tadi aku call dia tanya kabar. Rupa-rupanya dia tak kawen lagi. Demm!! Aku tertipu rupanya! Sebab tu la bila aku cakap nak call member aku tu, dia macam tak bagi aku call je. Sebab bila aku call, dia dah tak pndai nak tipu lagi.
Lepas tu aku pun sembang-sembang la dengan member aku ni. Dia bagitahu aku yang seorang member aku yang sama sekolah dengan kitorang ni dah kawen masa bulan Februari tahun ni. Aku dah taknak caya dah apa yang dia cakap. Dia suruh aku tengok kat facebook member aku tu. Kalau aku tak percaya jugak, dia suruh aku tengok kat blog member aku tu. Bila aku bukak blog member aku tu, betul la yang dia dah kahwin....kat Mesir. Aku sangat terharu bila tengok gambar kahwin diorang. Lagi terharu bila diorang buat solat sunat lepas akad nikah.







Selamat pengantin baru kepada Syaidatul
Syakila Binti Aini dan suami. Semoga jodoh kalian panjang hingga ke Syurga. Study rajin-rajin. Semoga impianmu untuk menjadi seorang doktor tercapai. Amin.. Hurm, dengar kabar dia tengah pregnant sekarang..


Bila cerita pasal kahwin ni, semua orang ada keinginan untuk berkahwin. Mula-mula, aku ingat perkahwinan ni best dan sweet. Tapi sebenarnya perkahwinan ni merupakan satu tanggungjawab yang berat dan wajib dipikul oleh setiap pasangan yang berkahwin. Perkahwinan adalah ibadah sebab ia merupakan salah satu sunnah Rasulullah S.A.W yang selari dengan kehendak dan fitrah manusia.
Berkahwin bukan hanya untuk malam pertama, tapi untuk malam-malam hari-hari seterusnya. Apabila kita dah melalui alam perkahwinan, kita sebenarnya memikul satu amanah dan yang angat besar. Amanah untuk mendidik pasangan, amanah untuk mendidik anak-anak, dan amanah untuk menjadi hamba yang diredhaiNya.

Kadangkala kita selalu cakap “bila la aku nak kawen..” dan ayat-ayat yang seumpama dengannya. Tapi adakah kita sedar diri kita ni sebenarnya dah betul-betul bersedia ke untuk melalui sebuah perkahwinan itu? Persediaan bukan selepas kita berkahwin sahaja, tetapi sebelum kita berkahwin lagi. Persediaan daripada semua aspek. Memang la biasanya orang akan fikir yang persediaan sebelum berkahwin mestilah dari segi duit, kerja, rumah, kereta or whatever. Tapi kebanyakan orang lupa bahawa persediaan yang paling penting adalah persediaan diri kita sendiri dalam aspek ilmu dan pentarbiahan diri. Belajar untuk melengkapkan diri kita dengan ilmu-ilmu agama agar kita dapat mendidik isteri dan anak-anak, persediaan untuk menjadi isteri atau suami yang soleh/solehah, mentarbiah diri agar boleh menjadi sayap kiri yang melengkapkan perjuangan si ketua keluarga dan membantu jalan dakwahnya, bersedia untuk menerima zuriat dan perlu bersedia untuk mendidik mereka agar mereka membesar dalam keadaan mengenal Allah s.w.t. Kebanyakan orang lupa akan benda-benda ni semua (termasuk aku).
Kalau ada orang tanya sama ada aku nak kahwin ke tak, kompom la aku akan jawab nak. Tapi bukan dalam waktu terdekat ni la. Sebab bagi aku, kita perlulah mempersiapkan diri kita terlebih dahulu sebab untuk mencari 'the right person' kita mestilah berusaha ke arah untuk menjadi 'the right person' juga. Barulah usaha dan kehendak itu seimbang. Mungkin insan yang kita pilih itu tidaklah sebaik atau sealim yang kita inginkan. Tetapi, yakinlah bahawa dialah yang terbaik untuk kita di dunia dan di syurga, InsyaAllah.



Rasulullah s.a.w bersabda :

"Apabila datang melamar kepadamu seseorang yang kamu redha agamanya dan akhlaknya, maka kahwinlah. Jika kamu tidak laksanakan, akan menjadi fitnah di muka bumi dan kerosakan yang luas."
(Riwayat Tarmizi).



0 comments:

Post a Comment

 
Toggle Footer
Top